Site icon TrikalaVoice

Καχύποπτοι οι Γερμανοί για τον «Δρόμο του Μεταξιού»

Ο νέος «Δρόμος του Μεταξιού» στοχεύει να διασυνδέσει εμπορικά την Κίνα με την Ευρώπη, την Αφρική και την Εγγύς Ανατολή, καθώς και τη Νοτιοανατολική Ασία, και αποκτά ολοένα και μεγαλύτερο ενδιαφέρον για τους Ευρωπαίους εξαγωγείς.

Ταυτόχρονα γεννά και πολλά ερωτήματα που πρέπει να απαντηθούν, σύμφωνα με δημοσίευμα της Deutsche Welle. Ο όρος επινοήθηκε τον 19ο αιώνα από τον Γερμανό γεωγράφο Φερδινάνδο φον Ριχτχόφεν. Ο «Δρόμος του Μεταξιού» αφορά το παμπάλαιο δίκτυο εμπορικών δρόμων μεταξύ Κίνας, Αφρικής και Ευρώπης, που λειτουργούσε έως και την πτώση της Κωνσταντινούπολης. Το κύριο προϊόν που μετέφεραν τα καραβάνια ήταν το μετάξι, αλλά και πολλά άλλα αγαθά, όπως γυαλί, μπαχαρικά, πορσελάνες και πολύτιμους λίθους.

Ο νέος «Δρόμος του Μεταξιού» είναι ένα μεγαλεπήβολο σχέδιο του Κινέζου προέδρου Σι Τζινπίνγκ, το οποίο δημοσιοποίησε το 2013. Το έχει ονομάσει «Μία ζώνη, ένας δρόμος», αν και δεν είναι ακόμα ξεκάθαρο τι ακριβώς θα περιλαμβάνει. Σύμφωνα με άρθρο στους Financial Times, το Πεκίνο υποστηρίζει ότι θα αφορά μεγάλες επενδύσεις σε Ασία και άλλες περιοχές, επεκτείνοντας τις εμπορικές συναλλαγές και τις επενδύσεις μέσω νέας χερσαίας διαδρομής έως την Ευρώπη και μιας νέας θαλάσσιας έως τη Μεσόγειο.

Αρχικά, η επιχειρηματική κοινότητα αισθάνθηκε αμηχανία. Ο Ντάνιελ Μίλερ, επικεφαλής της Επιχειρηματικής Ενωσης Νοτιοανατολικής Ασίας, που εκπροσωπεί 500 γερμανικές εταιρείες με παρουσία σε αυτήν την περιφέρεια, τόνισε ότι «το εγχείρημα προφανώς συνδέεται με την ίδρυση της Ασιατικής Επενδυτικής Τράπεζας Υποδομών, είναι σημαντικό να συμμετάσχει κανείς, αλλά δεν είναι σαφές αν πρόκειται για κάτι συντονισμένο κεντρικά ή για μεμονωμένα σχέδια υπό την ίδια “ετικέτα”. Πάντως, όπως παρατηρεί η DW, για τη γερμανική πλευρά είναι σημαντικές η τήρηση των διεθνών προδιαγραφών και η ύπαρξη διαφάνειας στις συναλλαγές και τις επενδύσεις».

Κατά τους FT, μέχρι στιγμής η πρωτοβουλία του Σι Τζινπίνγκ για «Μία ζώνη, έναν δρόμο» αποδεικνύεται ότι είναι κυρίως πολιτικό όραμα παρά επενδυτικό σχέδιο. Βέβαια, στο πλαίσιο του «Δρόμου του Μεταξιού», έχουν χρηματοδοτηθεί σημαντικά έργα υποδομής, όπως λιμάνια στο Πακιστάν και σιδηροδρομικοί σταθμοί στην Κεντρική Ασία, αλλά και άλλες επενδύσεις, όπως η απόκτηση ευρωπαϊκών ποδοσφαιρικών ομάδων.
Έντυπη

Exit mobile version