Site icon TrikalaVoice

ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΓΑΛΑΚΤΟΚΟΜΕΙΑ: Κυρίαρχα με καθαρά κέρδη 33,6 εκ. €

Η δημοσιοποίηση των οικονομικών καταστάσεων της ΔΕΛΤΑ και της Ελληνικά Γαλακτοκομεία των αδελφών Σαράντη δεν αφήνουν περιθώριο αμφισβήτησης: βασιλιάδες του γάλακτος είναι πλέον οι Σαράντη. Με κύκλο εργασιών που ξεπέρασε τα 650 εκατ. ευρώ το 2024, καθαρά κέρδη 33,6 εκατ. ευρώ και διεθνές αποτύπωμα που παράγει το 60% των εσόδων, ο όμιλος από τα Τρίκαλα έχει αναδειχθεί στον αδιαμφισβήτητο ηγέτη του κλάδου. Και μάλιστα, χωρίς ακόμα να έχει συνυπολογιστεί η ένταξη της Δωδώνης στον όμιλο, καθώς ναι μεν έχει κλειστεί η συμφωνία με τη Vivartia/NUTRICO, ωστόσο απομένει να περάσει από τη βάσανο της Επιτροπής Ανταγωνισμού στην Ελλάδα.

 

 

Την ίδια ώρα, ο «άλλοτε βασιλιάς» της αγοράς, η ΔΕΛΤΑ, με κύκλο εργασιών περίπου 290 εκατ. ευρώ και κερδοφορία υπό πίεση, πασχίζει να ισορροπήσει. Η επιχειρούμενη αναδιοργάνωση του ομίλου NUTRICO, με αναχρηματοδότηση δανεισμού και αποεπενδύσεις, τον έχει βάλει σε μια πορεία συμμαζέματος, εν μέσω σεναρίων για πώλησή του, καθώς ο βασικός μέτοχος CVC δείχνει να προετοιμάζει το επενδυτικό exit.

Οι δύο όμιλοι έχουν βίους παράλληλους αλλά αντίθετους. Η ΔΕΛΤΑ, που στα ’90s και ’00s ήταν συνώνυμο της αγοράς γάλακτος στην Ελλάδα, έχει δει τα μερίδιά της να συρρικνώνονται και το brand της να δοκιμάζεται απέναντι στην πίεση των private label. Αντίθετα, οι αδελφοί Σαράντη, ξεκινώντας από την ΤΥΡΑΣ των Τρικάλων, δημιούργησαν έναν όμιλο με τρεις ισχυρές επωνυμίες (Όλυμπος, Ροδόπη, ΤΥΡΑΣ) και διείσδυσαν σε διεθνείς αγορές με εξαγορές και επενδύσεις.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η United Milk Company στη Βουλγαρία, που πέρασε το 2019 από τη ΔΕΛΤΑ (η οποία αποεπένδυσε) στα χέρια των Ελληνικών Γαλακτοκομείων και εξελίχθηκε σήμερα σε πυλώνα διεθνούς ανάπτυξης. Αντίστοιχα, το 2025 με την υπό έγκριση εξαγορά της Δωδώνης από τον όμιλο NUTRICO, το μεγαλύτερο brand φέτας της Ηπείρου περνά επίσης στον έλεγχο των Σαράντη, ολοκληρώνοντας μια ακόμα «μεταβίβαση» που σηματοδοτεί την αλλαγή ισορροπιών στον κλάδο.

Τα νούμερα δείχνουν ξεκάθαρα το χάσμα: η Ελληνικά Γαλακτοκομεία κατέγραψε το 2024 κύκλο εργασιών 654,1 εκατ. ευρώ, καθαρά κέρδη 33,6 εκατ., EBITDA σχεδόν 93 εκατ. και απασχολεί 2.055 εργαζόμενους με παρουσία σε δέκα χώρες. Ο όμιλος NUTRICO/ΔΕΛΤΑ, αντίθετα, έφτασε συνολικά τα 381 εκατ. ευρώ μαζί με τη Δωδώνη, με καθαρές ζημιές 5,5 εκατ. ευρώ και EBITDA 22,4 εκατ., ενώ ο καθαρός δανεισμός ξεπερνά τα 168 εκατ. ευρώ. Το 2025 σηματοδοτεί για εκείνον την αποεπένδυση από τη φέτα και τη συγκέντρωση γύρω από τα brands της ΔΕΛΤΑ (Milko, Advance, Life, Vitaline).

Στην οικονομική έκθεση η διοίκηση των Ελληνικών Γαλακτοκομείων δηλώνει χαρακτηριστικά ότι «στόχος είναι να διατηρηθεί η ανοδική πορεία με περαιτέρω αύξηση εξαγωγών και να ενισχυθεί η παρουσία σε νέες αγορές», ενώ προαναγγέλλει επενδυτικά προγράμματα σε εξοπλισμό, παραγωγικές μονάδες και R&D, με αιχμή την καινοτομία και το ESG, όπως ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, r-PET και plant-based συσκευασίες. Αντίθετα, η διοίκηση της NUTRICO στην αντίστοιχη οικονομική έκθεση παραδέχεται ότι «το περιβάλλον παραμένει απαιτητικό λόγω πληθωρισμού και της στροφής στα private label» και τονίζει πως «επικεντρωνόμαστε στην προσφορά ποιοτικών και προσιτών προϊόντων, στη βελτιστοποίηση του κόστους και σε επιλεγμένα επενδυτικά προγράμματα». Στην πράξη, η ατζέντα περιλαμβάνει συγκράτηση μεριδίων και συμμαζέματα, με τα επενδυτικά πλάνα να περιορίζονται σε στοχευμένα capex και νέα προϊόντα, ενώ το μεγάλο βήμα του 2024 ήταν η αναχρηματοδότηση δανείων με χαμηλότερο επιτόκιο και διάρκεια 6ετίας.

Στην αγορά πάντως όλοι συμφωνούν ότι το game changer θα είναι το επόμενο βήμα του CVC: είτε προχωρήσει σε πώληση της NUTRICO/ΔΕΛΤΑ, είτε επιλέξει στρατηγικό επενδυτή, το μέλλον του άλλοτε κυρίαρχου brand της ελληνικής αγοράς γάλακτος κρίνεται μέσα στους επόμενους μήνες. Από την άλλη, οι αδελφοί Σαράντη, με τη Δωδώνη ήδη στα χέρια τους (εν αναμονή του πράσινου φως από την Επιτροπή Ανταγωνισμού στην Ελλάδα), δείχνουν έτοιμοι να «δέσουν το στέμμα» του κλάδου, προσπαθώντας πλέον να διεισδύσουν σε περισσότερες ξένες αγορές, όπως εξάλλου έδειξε η πρόσφατη αποτυχημένη προσπάθεια εξαγοράς στην Ουγγαρία.

mononews.gr
Exit mobile version