Site icon TrikalaVoice

Ευθύνες από τον πρωθυπουργό και τον υπουργό Ναυτιλίας, ζητά ο Κ. Σκρέκας (video)

Για ανεπάρκεια της κυβέρνησης ως προς την αποτελεσματική διαχείριση ενός ναυτικού ατυχήματος δίπλα στο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας και σε ένα από τα μεγαλύτερα λιμάνια της Μεσογείου, υπό ιδανικές καιρικές συνθήκες και στην έδρα του συντονιστικού οργάνου της Διεύθυνσης Προστασίας Θαλασσίου Περιβάλλοντος του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, έκανε λόγο ο Τομεάρχης Ενέργειας, Περιβάλλοντος και Κλιματικής Αλλαγής της Νέας Δημοκρατίας και Βουλευτής Τρικάλων κ. Κώστας Σκρέκας, κατά τη συζήτηση στην Ολομέλεια της Βουλής της επίκαιρης επερώτησης που κατέθεσε η ΝΔ σχετικά με την πετρελαιοκηλίδα στο Σαρωνικό.

Ο κ. Σκρέκας καταλόγισε άστοχους  κυβερνητικούς χειρισμούς, καθώς «δεν κατέστη δυνατή η συγκράτηση της διαρροής του πετρελαίου γύρω από το ναυάγιο αλλά, αντίθετα, αυτό διέρρευσε σε μια έκταση πολλών δεκάδων τετραγωνικών χιλιομέτρων ρυπαίνοντας όχι μόνο τη θάλασσα και το βυθό αλλά και την ακτογραμμή της Ανατολικής Σαλαμίνας και της Νότιας Αττικής.» Πρόσθεσε δε πως «Ακόμα και σήμερα, πολλές μέρες μετά το συμβάν, είναι διάχυτη η αίσθηση ότι ούτε πλήρης εικόνα για την έκταση της ρύπανσης υπάρχει ούτε συγκροτημένο ολοκληρωμένο σχέδιο διαχείρισης του περιβαλλοντικού προβλήματος και αποκατάστασης.»
Ο κ. Σκρέκας ζήτησε ξεκάθαρες απαντήσεις σε καίρια ερωτήματα, όπως γιατί έγινε λάθος εκτίμηση και ποιος ευθύνεται γι’ αυτό, πώς θα γίνει αποκατάσταση της ζημιάς,  ενώ ζήτησε από τον αρμόδιο Υπουργό κ. Κουρουμπλή «είτε να αποδώσει ευθύνες για την καταστροφή που συνέβη ή να αναλάβει τις ευθύνες του»

ΑΚΟΛΟΥΘΕΙ ΤΟ ΠΛΗΡΕΣ ΚΕΙΜΕΝΟ ΤΗΣ ΟΜΙΛΙΑΣ

«Το ναυάγιο του Αγία Ζώνη II ανέδειξε δυστυχώς την ανεπάρκεια της κυβέρνησης ως προς την αποτελεσματική διαχείριση ενός ναυτικού ατυχήματος. Όπως προκύπτει εκ του αποτελέσματος,  δεν κατέστη δυνατή η συγκράτηση της διαρροής του πετρελαίου γύρω από το ναυάγιο αλλά, αντίθετα, αυτό διέρρευσε σε μια έκταση πολλών δεκάδων τετραγωνικών χιλιομέτρων ρυπαίνοντας όχι μόνο τη θάλασσα και το βυθό αλλά και την ακτογραμμή της Ανατολικής Σαλαμίνας και της Νότιας Αττικής σε μήκος δεκάδων χιλιομέτρων. Πέρα από την ζημιά που προκλήθηκε στο περιβάλλον και το θαλάσσιο και παράκτιο οικοσύστημα, η ανεπιτυχής διαχείριση του συμβάντος και η αδυναμία περιορισμού της έκτασης της πετρελαιοκηλίδας πλήττει την εικόνα του ελληνικού τουρισμού συνολικά και προξενεί σημαντικότατη οικονομική βλάβη σε πολλές τουριστικές επιχειρήσεις της περιοχής καθώς και στην αλιεία. Κάθε μέρα καθυστέρησης καθιστά δυσκολότερη την αντιμετώπιση αφού αυξάνεται η διασπορά της ρύπανσης και καθώς το πετρέλαιο μετασχηματίζεται κολλάει πιο επίμονα σε βράχια και επιφάνειες ή αναμιγνύεται και θάβεται στην άμμο.

Είναι δε ακόμα πιο ανησυχητικό το γεγονός, που αποδεικνύει και την πλήρη ανικανότητα της κυβέρνησης, ότι το ατύχημα συνέβη κυριολεκτικά δίπλα στο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας και ένα από τα μεγαλύτερα λιμάνια της Μεσογείου, υπό ιδανικές καιρικές συνθήκες, όπου είναι συγκεντρωμένη η πλειονότητα των αντιρρυπαντικών σκάφων και εξοπλισμού της χώρας, τα περισσότερα μεγάλα ρυμουλκά, πολλές ιδιωτικές αντιρρυπαντικές εταιρείες, ενώ είναι και η έδρα του συντονιστικού οργάνου της Διεύθυνσης Προστασίας Θαλασσίου Περιβάλλοντος του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.

Ακόμα και σήμερα, πολλές μέρες μετά το συμβάν, είναι διάχυτη η αίσθηση ότι ούτε πλήρης εικόνα για την έκταση της ρύπανσης υπάρχει ούτε συγκροτημένο ολοκληρωμένο σχέδιο διαχείρισης του περιβαλλοντικού προβλήματος και αποκατάστασης. Για παράδειγμα, δεν φαίνεται να έχει διερευνηθεί η κατάσταση του πυθμένα της περιοχής.

Επιπρόσθετα, οι τεχνικές καθαρισμού ιδίως των ακτών (αλλά και της θάλασσας) παράγουν μεγάλη ποσότητα υλικών ρυπασμένων με πετρέλαιο (υλικά προσρόφησης, κατεστραμμένα φράγματα, άμμος και χαλίκια, ξύλα, πλαστικά, φύκια κ.λπ.), η διαχείριση των οποίων είναι δύσκολη και ακριβή.

Δημιουργούνται εύλογα ερωτήματα κ. Υπουργέ

•        Έχει γίνει αντικειμενική εκτίμηση της έκτασης της καταστροφής?
•        Με ποιο τρόπο γίνεται η διαχείριση των ρυπασμένων υλικών που παράγονται από τον καθαρισμό των ακτών?
•        Υπάρχει συγκροτημένο σχέδιο αποκατάστασης ή πρόκειται να εκπονηθεί?
•        Από ποιον θα εκπονηθεί και ποια δημόσια αρχή θα το εγκρίνει?
•        Έχει ληφθεί υπόψη ότι στις περισσότερες από τις πληγείσες ακτές ο φυσικός μετασχηματισμός είναι αργός λόγω του σχετικά χαμηλού κυματισμού?
•        Τι ενέργειες έχουν δρομολογηθεί για την αποκατάσταση του θαλασσίου περιβάλλοντος συμπεριλαμβανομένου του θαλάσσιου πυθμένα και της βραχώδους ακτογραμμής?
•        Έχει γίνει εκτίμηση του κόστους των απαιτούμενων ενεργειών αποκατάστασης και του κόστους της απαιτούμενης μακροχρόνιας παρακολούθησης της ποιότητας του θαλάσσιου περιβάλλοντος έτσι ώστε να διασφαλιστεί η πλήρης άρση των συνεπειών του συμβάντος θαλάσσιας ρύπανσης?

Κύριε Υπουργέ είναι ολοφάνερο και πασυφανές ότι η κατάσταση ξέφυγε από τον έλεγχό σας. Εγώ ο ίδιος σας άκουσα προχθές σε πρωινή εκπομπή στον ραδιοφωνικό σταθμό Σκαι σε ερώτηση του δημοσιογράφου κ. Πρωτοσάλτε να παραδέχεστε ότι δεν περιμένατε να έχει τέτοια εξέλιξη το συμβάν. Το παραδεχτήκατε κύριε Υπουργέ ότι δεν το περιμένατε. Γιατί κάνατε λάθος στην εκτίμησή σας; Ποιος φταίει για τη λάθος εκτίμηση;
Τα πράγματα είναι απλά κ. Υπουργέ. Ή θα αποδώσετε ευθύνες για την καταστροφή που συνέβη ή θα αναλάβετε τις ευθύνες.»

Exit mobile version