Η εβδομάδα που διανύουμε σηματοδοτεί για τους περισσότερους (δυστυχώς…) το τέλος των διακοπών τους. Η επιστροφή στη δουλειά και η εκ νέου προσαρμογή στην καθημερινότητα είναι ζητήματα που συζητούνται αρκετά αυτόν τον καιρό. Υπάρχει όμως μια κατηγορία νέων ανθρώπων, που οι διακοπές τους τελείωσαν αρκετά νωρίτερα και ήδη έχουν αρχίσει να «εργάζονται». Πρόκειται για τους μαθητές που πρόκειται να δώσουν πανελλαδικές εξετάσεις και έχουν ήδη αρχίσει τη μελέτη. Ενθυμούμενοι εκείνη την περίοδο, θα μπορούσαμε να θέσουμε αρκετά ερωτήματα σχετικά με το διάβασμα, τις δυσκολίες, τα αίτια μιας μη αποδοτικής προσπάθειας, τις απαιτήσεις του παιδιού από τον εαυτό του και τις απαιτήσεις καθηγητών, φροντιστών αλλά πρώτιστα των γονιών. Ρωτήσαμε σχετικά τον ψυχίατρο-ψυχοθεραπευτή Αχιλλέα Οικονόμου και μας έδωσε την ακόλουθη απάντηση:
«Η διαδικασία της μελέτης ή πιο απλά του διαβάσματος για το σχολείο ή τις εξετάσεις είναι μια παρεξηγημένη σε μεγάλο βαθμό διαδικασία, γύρω από την οποία επικρατούν πολλοί μύθοι. Είναι πολύ σημαντικό να τονίσουμε, ότι η μελέτη είναι κάτι το εξαιρετικά δύσκολο. Για να είναι αποδοτική και να παράγει καλά αποτελέσματα, είναι εντελώς απαραίτητο να υπάρχουν μερικές συγκεκριμένες συνθήκες: ο μαθητής να είναι ήρεμος, να μην διαταράσσεται η συγκέντρωσή του, να είναι ξεκούραστος, να έχει κίνητρο, να υπάρχει ησυχία στο χώρο (κυρίως στην οικογένεια), να μην υπάρχουν σοβαρά ζητήματα που τον απασχολούν και να έχει στη διάθεσή του αρκετό χρόνο. Αν κάτι από τα παραπάνω δεν ισχύει, η διαδικασία γίνεται σαφώς δύσκολη και δυνητικά αναποτελεσματική. Επομένως, είναι σημαντικό, κυρίως πολλοί γονείς, να γνωρίζουν ότι η μελέτη δεν είναι κάτι εύκολο και απλό.
Ακριβώς σε αυτό το σημείο δημιουργούνται και οι περισσότερες παρεξηγήσεις. Υπάρχουν γονείς, που οι ίδιοι είχαν εξαιρετική ευκολία στο να μελετούν και απαιτούν από τα παιδιά τους να κάνουν το ίδιο και με τον ίδιο τρόπο. Αυτό, στο πλαίσιο της διαφορετικότητας του καθενός μας, είναι δυνατό να δημιουργήσει αρκετά προβλήματα. Από την άλλη, παρατηρείται το φαινόμενο γονείς, οι οποίοι είχαν χαμηλές επιδόσεις ή διέκοψαν νωρίς το σχολείο, να θεωρούν πως η μελέτη είναι κάτι εύκολο και να πιέζουν έντονα τα παιδιά τους, πχ «εγώ δουλεύω 10 ώρες την ημέρα, εσύ δεν μπορείς να διαβάσεις 2 ώρες»; Η εργασία και η μελέτη είναι δυο εντελώς διαφορετικά πράγματα και δεν πρέπει να συγκρίνονται.
Η αποτελεσματική μελέτη λοιπόν είναι πολυπαραγοντική, έχει να κάνει με την προσωπικότητα του μαθητή, τα θέλω του, τα κίνητρά του, την ψυχολογική του κατάσταση και φυσικά τις συνθήκες του χώρου ζωής του. Σε περιπτώσεις που παρατηρούνται εντάσεις μεταξύ γονιών και παιδιών για το συγκεκριμένο θέμα, μια συμβουλευτική επίσκεψη σε κάποιον ειδικό είναι χρήσιμη και αποτελεσματική.
Αχιλλέας Οικονόμου
Ψυχίατρος-Ψυχοθεραπευτής
Άννης Κομνηνής 6 Τρίκαλα
www.psyxiatriki.gr

