Τοπικά

Η εισήγηση Μαμάκου για τις αλλαγές στο καταστατικό του ΦοΔΣΑ

Η εισήγηση του δημάρχου Λαρισαίων Θανάση Μαμάκου προς τη Γενική Συνέλευση της 30ης Ιουνίου 2025 των μετόχων της Ανώνυμης Εταιρείας με την επωνυμία «ΦΟΡΕΑΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΣΤΕΡΕΩΝ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ -ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ Ο.Τ.Α. Α.Ε.», για αλλαγές στο καταστατικό, οι οποίες και πέρασαν ομόφωνα:

 

Α. Αναφορικά με την περιφερειακή διαχείριση των απορριμμάτων. Βρισκόμαστε μπροστά σε μια νέα πραγματικότητα, σε ότι αφορά την περιφερειακή διαχείριση των απορριμμάτων, με τη νομοθετική πρόβλεψη της λειτουργίας του Φορέα Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων της Περιφέρειας, την κατάργηση των ΦΟΔΣΑ Λάρισας και Μαγνησίας και την υλοποίηση στην ουσία μιας πολιτικής επιλογής, για την οποία υπήρξαν ενστάσεις, ερωτηματικά και αντιδράσεις.Οφείλω να σημειώσω ότι πολλά από τα ερωτηματικά που κατά καιρούς τέθηκαν παρέμειναν αναπάντητα επί της ουσίας και αυτό δημιουργεί μία επιπλέον υποχρέωση στη νέα πραγματικότητα. Να ξεκαθαρίσει στόχους και προοπτικές, να λειτουργήσει αποκλειστικά και μόνο με πυξίδα την εξυπηρέτηση των πολιτών και να αλλάξει προς το καλύτερο την εικόνα της διαχείρισης των απορριμμάτων.Είναι εξίσου σημαντικό αυτή η προσπάθεια να στηρίζεται στην λογική, στην ανάγνωση της πραγματικότητας και να αντιλαμβάνεται την υπάρχουσα δυναμική κάθε νομού.Οι εμπειρίες που υπάρχουν από τη λειτουργία των καταργούμενων ΦΟΔΣΑ είναι σημαντικές και μπορούν να αξιοποιηθούν αλλά και τα μελλοντικά ζητούμενα παραμένουν επί της ουσίας τα ίδια.Διαχείριση απορριμμάτων, ανακύκλωση, Μονάδες επεξεργασίας αποβλήτων, βιοαπόβλητα, πράσινα σημεία, κομποστοποιήσεις είναι θέματα ανοιχτά, που δεν πρέπει να αποτελούν αντικείμενα απλής περιγραφής αλλά στοιχεία ενός οδικού χάρτη με περιβαλλοντικό πρόσημο αλλά και με συγκεκριμένο οικονομικό αποτύπωμα για τους πολίτες.Είναι άλλωστε ήδη αρκετά τα βάρη και των δήμων και των πολιτών από το Τέλος Ταφής, που πιέζει για αποτελεσματικές κινήσεις και επιλογές και από τη μεριά μας.Η Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία είναι η στρατηγική της ΕΕ για την ανάπτυξη. Πρόκειται για μια δέσμη πρωτοβουλιών πολιτικής, η οποία δρομολογήθηκε το 2019 και θέτει την ΕΕ σε τροχιά προς την πράσινη μετάβαση, με απώτερο στόχο την επίτευξη κλιματικής ουδετερότητας έως το 2050.Μας αφορά; Μας ενδιαφέρει; Έχουμε σχέδιο;Ένας από τους βασικούς της στόχους είναι η Κυκλική Οικονομία, όπου τα προϊόντα επαναχρησιμοποιούνται, επισκευάζονται και ανακυκλώνονται, με αποτέλεσμα τη μείωση των αποβλήτων και τη διατήρηση των πόρων.Μας αφορά; Μας ενδιαφέρει; Μπορούμε να το προχωρήσουμε;Αν για κάποιο λόγο τα αναφέρω, αυτός είναι για να κατανοήσουμε όλοι μας, ότι η λειτουργία του Φορέα Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων της Περιφέρειας, ξεπερνά την απλή διαχείριση και τα πρόσωπα και απαιτεί γνώση, μακρόπνοο σχεδιασμό και ορατά αποτελέσματα.Αλλά και άμεσες απαντήσεις στην πράξη στα βασικά ερωτήματα:
– Πως θα μειώσουμε το περιβαλλοντικό αποτυπώμα της διαχείρισης των απορριμμάτων της Περιφέρειας;- Πως θα δημιουργήσουμε ολοκληρωμένα συστήματα  διαχείρισης απορριμμάτων,  με την ανάπτυξη των συστημάτων διαλογής στην πηγή (ΔσΠ) συμβάλλοντας ουσιαστικά στην επίτευξη των εθνικών στόχων για ανακύκλωση;- Πως θα μεγιστοποιήσουμε την  ανακύκλωση και της κομποστοποίηση;- Πως θα προωθήσουμε την  παραγωγή πράσινης ενέργειας;- Πως θα ευαισθητοποιήσουμε Περιβαλλοντικά τους  πολίτες με την παγίωση μιας νέας οικολογικής & περιβαλλοντικής νοοτροπίας στη διαχείριση απορριμμάτων; Β. Σε ότι αφορά τις προτεινόμενες τροποποιήσεις του καταστατικού. Ι. Επειδή, με την παρ. 1 του αρ. 236 του Ν. 4555/2018 (όπως το άρθρο αυτό προστέθηκε με το άρθρο 6 Ν. 5151/2024) ορίζεται ότι: “Ο ΦΟΔΣΑ με τη νομική μορφή ανώνυμης εταιρείας λειτουργεί σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος μέρους σε συνδυασμό με εκείνες του άρθρου 265 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων (ν. 3463/2006), του κ.ν. 2190/1920 (Α` 144) και του ν. 4548/2018 (Α` 104). “. Επειδή με τις παρ. 3, 4 και 5 του αρ. 130 του Ν. 4548/2018, ορίζεται ότι: ” 3. Κατ εξαίρεση, προκειμένου για αποφάσεις που αφορούν τη μεταβολή της εθνικότητας της εταιρείας, τη μεταβολή του αντικειμένου της επιχείρησης αυτής, την επαύξηση των υποχρεώσεων των μετόχων, την τακτική αύξηση του κεφαλαίου, εκτός αν επιβάλλεται από το νόμο ή γίνεται με κεφαλαιοποίηση αποθεματικών, τη μείωση του κεφαλαίου, εκτός αν γίνεται, σύμφωνα με την παράγραφο 5 του άρθρου 21 ή την παράγραφο 6 του άρθρου 49, τη μεταβολή του τρόπου διάθεσης των κερδών, τη συγχώνευση, διάσπαση, μετατροπή, αναβίωση, παράταση της διάρκειας ή διάλυση της εταιρείας, την παροχή ή ανανέωση εξουσίας προς το διοικητικό συμβούλιο για αύξηση του κεφαλαίου, σύμφωνα με την παράγραφο 1 του άρθρου 24, καθώς και σε κάθε άλλη περίπτωση που ορίζεται στο νόμο ότι η γενική συνέλευση αποφασίζει με αυξημένη απαρτία και πλειοψηφία, η συνέλευση βρίσκεται σε απαρτία και συνεδριάζει έγκυρα επί των θεμάτων της αρχικής ημερήσιας διάταξης, όταν παρίστανται ή αντιπροσωπεύονται σε αυτήν μέτοχοι εκπροσωπούντες το ήμισυ (1/2) του καταβεβλημένου κεφαλαίου.4. Στην περίπτωση της προηγούμενης παραγράφου, αν δεν επιτευχθεί η απαρτία του τελευταίου εδαφίου, η γενική συνέλευση προσκαλείται και συνέρχεται εκ νέου, σύμφωνα με την παράγραφο 2 του παρόντος άρθρου, βρίσκεται δε σε απαρτία και συνεδριάζει έγκυρα επί των θεμάτων της αρχικής ημερήσιας διάταξης, όταν παρίστανται ή αντιπροσωπεύονται σε αυτήν μέτοχοι εκπροσωπούντες το ένα τρίτο (1/3) τουλάχιστον του καταβεβλημένου κεφαλαίου. Προκειμένου περί εταιρειών με εισηγμένες μετοχές, ή, σε κάθε περίπτωση, όταν πρόκειται να ληφθεί απόφαση για αύξηση κεφαλαίου, η γενική συνέλευση στην επαναληπτική συνεδρίαση ευρίσκεται σε απαρτία, όταν παρίστανται ή αντιπροσωπεύονται σε αυτήν μέτοχοι που εκπροσωπούν το ένα πέμπτο (1/5) τουλάχιστον του καταβεβλημένου κεφαλαίου. Νεότερη πρόσκληση δεν απαιτείται, αν στην αρχική πρόσκληση είχε ήδη ορισθεί ο τόπος και ο χρόνος της επαναληπτικής συνεδρίασης, με την προϋπόθεση ότι μεσολαβούν πέντε (5) τουλάχιστον ημέρες ανάμεσα στη ματαιωθείσα συνεδρίαση και την επαναληπτική.5. Το καταστατικό μπορεί να ορίζει για όλα ή συγκεκριμένα θέματα μεγαλύτερα ποσοστά απαρτίας από τα προβλεπόμενα στις παραγράφους 1, 3, και 4 του παρόντος άρθρου. Η προβλεπόμενη από το καταστατικό απαρτία για τα θέματα της παραγράφου 1 δεν μπορεί να υπερβαίνει τα δύο τρίτα (2/3) του καταβεβλημένου μετοχικού κεφαλαίου“,και με τις παρ. 1 και 2 του άρθρου 132 του ως άνω νόμου ορίζεται ότι:”1. Οι αποφάσεις της γενικής συνέλευσης λαμβάνονται με απόλυτη πλειοψηφία των εκπροσωπούμενων σε αυτή ψήφων.2. Κατ εξαίρεση, οι αποφάσεις που προβλέπονται στην παράγραφο 3 του άρθρου 130 λαμβάνονται με πλειοψηφία των δύο τρίτων (2/3) των ψήφων που εκπροσωπούνται στη συνέλευση“. Προτείνεται, η τροποποίση των παρ. 3 και 4 του άρθρου 16 του καταστατικού ως εξής:”3. Η Γενική Συνέλευση αποφασίζει με απόλυτη πλειοψηφία των εκπροσωπούμενων σε αυτή ψήφων.

  1. Εξαιρετικά για αποφάσεις που αφορούν την αλλαγή του σκοπού της Εταιρίας, την παράταση, λύση, συγχώνευση ή μετατροπή της, την αύξηση ή μείωση του μετοχικού κεφαλαίου (εκτός από τις περιπτώσεις που προβλέπεται στο καταστατικό) την αύξησή του με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου την επαύξηση των υποχρεώσεων των μετόχων, την έκδοση του ομολογιακού δανείου, η Γενική Συνέλευση στην πρώτη σύγκλησή της βρίσκεται σε απαρτία όταν παρίστανται ή αντιπροσωπεύονται σε αυτήν μέτοχοι εκπροσωπούντες τα δύο τρίτα (2/3) του καταβεβλημένου κεφαλαίου, στη δεύτερη σύγκλησή της το ένα δύτερο (1/2) τουλάχιστον του καταβεβλημένου κεφαλαίου και στην τρίτη σύγκλησή της το ένα τρίτο (1/3) τουλάχιστον του καταβεβλημένου κεφαλαίου. Σχετική απόφαση της Γ.Σ. για τα θέματα αυτά, λαμβάνεται με πλειοψηφία δύο τρίτων (2/3) των ψήφων που εκπροσωπούνται στη συνέλευση”.

 

ΙΙ. Επειδή στο δεύτερο εδάφιο της παρ. 1 του άρθρου 226 Ε του Ν. 4555/2018 (όπως το άρθρο αυτό προστέθηκε με το άρθρο 6 του Ν. 5151/2024), ορίζεται ότι: “…Οι μετοχές της Π.Α.ΔΥ.Θ. Α.Ε. περιέρχονται στους δήμους – μέλη των καταργούμενων Συνδέσμων, καθώς και στους δήμους της Περιφερειακής Ενότητας Σποράδων, χωρίς την επιβολή οποιουδήποτε ανταλλάγματος, τέλους ή φόρου μετά από ανακατανομή του συνόλου των μετοχών της σε όλους τους δήμους – μέλη που συμμετέχουν στον νέο Φορέα, σύμφωνα με το ποσοστό του πληθυσμού τους στο σύνολο του πληθυσμού της Περιφέρειας Θεσσαλίας…”

Περαιτέρω, στις παρ. 3 και 6 του ως άνω άρθρου 236 του Ν. 4555/2018 ορίζονται τα εξής «…3. Η συμμετοχή των Ο.Τ.Α. στο αρχικό κεφάλαιο, κατανέμεται σε κοινές, ονομαστικές, μη προνομιούχες και μη μεταβιβάσιμες μετοχές, και προσδιορίζεται λαμβάνοντας υπόψη τον πληθυσμό του κάθε Ο.Τ.Α.. […] 6. Στο καταστατικό των ΦΟΔΣΑ με τη μορφή ανώνυμης εταιρείας προβλέπονται υποχρεωτικά τα παρακάτω: α) το ελάχιστο ποσοστό του κατατεθειμένου μετοχικού κεφαλαίου που απαιτείται για την άσκηση των δικαιωμάτων της μειοψηφίας καθορίζεται στο 1/30. Το ίδιο ποσοστό απαιτείται για την εγγραφή πρόσθετου θέματος στην ημερήσια διάταξη της Γενικής Συνέλευσης που έχει ήδη συγκληθεί, β) η εκπροσώπηση με δικαίωμα λόγου στο διοικητικό συμβούλιο του ΦΟΔΣΑ, των δήμων – μετόχων που δεν εκπροσωπούνται με τακτικό μέλος, γ) η υποχρεωτική συμμετοχή στο Δ.Σ. του ΦΟΔΣΑ ενός, τουλάχιστον, μέλους από κάθε δήμο – μέτοχο κάθε περιφερειακής ενότητας της οικείας περιφέρειας, αν λειτουργεί μόνον ένας ΦΟΔΣΑ σε αυτήν. Κατά τη διαδικασία εκλογής του Δ.Σ. του ΦΟΔΣΑ, η εκπροσώπηση όλων των περιφερειακών ενοτήτων διασφαλίζεται με την ανάδειξη ως τακτικού μέλους του Δ.Σ. του πρώτου επιλαχόντος εκπροσώπου δήμου της περιφερειακής ενότητας που δεν εκπροσωπείται στο Δ.Σ. με βάση το αποτέλεσμα της ψηφοφορίας αντί του τελευταίου εκλεγέντος μέλους του Δ.Σ. […]».

Προς εναρμόνιση του καταστατικού της εταιρείας με τις ανωτέρω διατάξεις και προς εξασφάλιση της σύννομης αντιπροσώπευσης των δήμων μετόχων της στο Διοικητικό Συμβούλιό της, προτείνεται η τροποποίηση της παρ. 1 του άρθρου 20 του καταστατικού ως εξής:

“1. Το Δ.Σ. αποτελείται από έντεκα (11) μέλη, τα οποία εκλέγονται από τη Γ.Σ.. Στο Δ.Σ. της εταιρείας συμμετέχουν υποχρεωτικά:

α) πέντε (5) εκπρόσωποι των μεγαλύτερων πληθυσμιακά Δήμων από κάθε Περιφερειακή Ενότητα και

β) ένας εκπρόσωπος των εργαζομένων που εκλέγεται σύμφωνα με την παρ. 2 του άρ. 236 του Ν. 4555/2018 (ΦΕΚ Α΄ 133/19.7.2018).

Τα υπόλοιπα πέντε (5) μέλη του Δ.Σ. θα προέρχονται από κάθε μία εκ των πέντε  Περιφερειακών Ενοτήτων και δη Καρδίτσας, Τρικάλων, Λάρισας, Μαγνησίας και Σποράδων, θα προτείνονται από μέτοχο μέλος της Γενικής Συνέλευσης και θα αναδεικνύονται κατόπιν ψηφοφορίας μεταξύ των μετόχων μελών της Γενικής Συνέλευσης.

  1. Κατά την διαδικασία εκλογής του Δ.Σ. η εκπροσώπηση Δήμων Μετόχων όλων των Περιφερειακών Ενοτήτων σύμφωνα με την παράγραφο 1 του άρθρου αυτού, διασφαλίζεται με την ανάδειξη ως τακτικού μέλους του Δ.Σ. του πρώτου επιλαχόντος εκπροσώπου της Περιφερειακής Ενότητας που δεν εκπροσωπείται στο Δ.Σ. με βάση το αποτέλεσμα της ψηφοφορίας, σε βάρος του τελευταίου εκλεγέντος μέλους του Δ.Σ. σύμφωνα με ποσοστό. “.

 

ΙΙΙ. Επειδή πέραν των ανωτέρω αναφερομένων διατάξεων, στην παρ. 11 του άρθρου 226 Ε του Ν. 4555/2018 (όπως το άρθρο αυτό προστέθηκε με το άρθρο 6 του Ν. 5151/2024) ορίζεται ότι: “Εντός προθεσμίας εξήντα (60) ημερών από τη δημοσίευση της διαπιστωτικής πράξης της παρ. 1, τα αρμόδια όργανα διοίκησης της Π.Α.ΔΥ.Θ. Α.Ε. προβαίνουν στην τροποποίηση του καταστατικού της και στην προσαρμογή του στο παρόν, σε συμμόρφωση με το περιεχόμενο της διαπιστωτικής πράξης της παρ. 3 ή της παρ. 4, και τροποποιούν τον Εσωτερικό Κανονισμό Υπηρεσιών.”.

 

Από τις προπαρατεθείσες νομοθετικές ρυθμίσεις και δη το άρθρο 226Ε του Ν. 4555/2018 (όπως το άρθρο αυτό προστέθηκε με το άρθρο 6 Ν. 5151/2024) και τη με αρ. 68621/30.12.2024 διαπιστωτική πράξη, προκύπτει η μετά από ανακατανομή των μετοχών ex lege μεταβίβασή τους στους νεοεισελθέντες Δήμους, για την οποία δεν προβλέπεται προθεσμία και γι’ αυτό προτείνεται, η απαλοιφή της τελευταίας παραγράφου του άρθρου 6 του καταστατικού”.

 Θες να μαθαίνεις πρώτος τα νέα από το TrikalaVoice.gr;

  Κάνε λήψη από το App Store
  Διαθέσιμο στο Google Play
  Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
  Ακολούθησε μας στο Instagram
  Ακολούθησε μας στο Twitter

Διαβάστε επίσης