Ελλάδα

Γιατί στην Ελλάδα οδηγούμε από τα δεξιά και σε άλλες χώρες από αριστερά;

Στις περισσότερες χώρες του κόσμου τα αυτοκίνητα κινούνται στη δεξιά μεριά του δρόμου. Ωστόσο σε κάποιες κινούνται ακόμη στην αριστερή. Γιατί συμβαίνει αυτό και ποιος ήταν αυτός που επηρέασε και την επιλογή της Ελλάδας;

 

 

Στις μέρες μας για την πλειοψηφία των οδηγών στις περισσότερες χώρες του κόσμου η οδήγηση στην δεξιά μεριά είναι κάτι που θεωρείται απολύτως φυσιολογικό. Εκτός από τους σχετικούς νόμους που διέπουν την κίνηση των οχημάτων, για τους οδηγούς, η κίνηση στη δεξιά μεριά είναι κάτι που γίνεται υποσυνείδητα χωρίς καν να υπάρχει η σκέψη για διαφορετική επιλογή.

Σήμερα λοιπόν φαντάζει αυτονόητο να οδηγούμε στη δεξιά μεριά, όμως αυτό δεν ήταν πάντα το σύνηθες, όπως φαίνεται και στις χώρες που έχουν απομείνει όπου δια νόμου η οδήγηση γίνεται στην αριστερή μεριά του δρόμου και το τιμόνι στα αυτοκίνητα που κινούνται σε αυτές τις χώρες βρίσκεται δεξιά. Ας πάρουμε όμως τα πράγματα… σχεδόν από την αρχή.

Η επιλογή της μεριάς του δρόμου ήταν κάτι που έγινε φυσικά, για λόγους ασφάλειας και προστασίας πολλούς αιώνες πριν από την εφεύρεση του σύγχρονου αυτοκινήτου. Σύμφωνα και με τα αρχαιολογικά δεδομένα οι πρώτοι που φαίνεται να καθιέρωσαν την οδήγηση αρχικά στα αριστερά ήταν οι Ρωμαίοι που κινούνταν στο εκτενές δίκτυο δρόμων που είχαν κατασκευάσει.

Λόγω της εξάπλωσης αλλά και της επιρροής της αυτοκρατορίας τους αυτή η συνήθεια πέρασε και σε άλλες περιοχές της Ευρώπης φτάνοντας φυσικά έως και τη Μ. Βρετανία και διατηρήθηκε σε μεγάλο βαθμό και τον Μεσαίωνα.

Οι ιστορικοί δεν γνωρίζουν με σιγουριά τον λόγο, ωστόσο θεωρούν ότι η επιλογή της αριστερής μεριάς του δρόμου έγινε καθώς οι περισσότεροι αναβάτες αλόγων και οδηγοί αμαξών ήταν δεξιόχειρες. Έτσι μπορούσαν να τραβήξουν με περισσότερη ευκολία το σπαθί που βρισκόταν αριστερά τους και να υπερασπιστούν τους εαυτούς τους σε περίπτωση που δέχονταν επίθεση. Μετά τον μεσαίωνα η πρώτη χώρα που εφάρμοσε σχετικούς νόμους για το πώς θα κινούνται τα άλογα και οι άμαξες ήταν το Βασίλειο της Μ. Βρετανίας, με το Ηνωμένο Βασίλειο να διατηρεί ακόμη και σήμερα την οδήγηση στην αριστερή μεριά του δρόμου.

Στην Ελλάδα, όπως και στην συντριπτική πλειοψηφία των χωρών της Ευρώπης οι εξελίξεις στο συγκεκριμένο θέμα επηρεάστηκαν από την Γαλλία, η οποία, ίσως λόγω και της «αιώνιας» αντιπαλότητας με την Αγγλία, επέλεξε… διαφορετική ρότα. Κατά την σύντομη κυριαρχία του επί ευρωπαϊκού εδάφους ο Ναπολέων προχώρησε σε πολλές μεταρρυθμίσεις και στα εδάφη που είχε κατακτήσει και μια από αυτές ήταν η κίνηση στη δεξιά μεριά του δρόμου.

Με την Ηπειρωτική Ευρώπη να μην επηρεάζεται από την «αποκομμένη» Βρετανία σε αυτόν τον τομέα και την ανάγκη να μην υπάρχουν προβλήματα μεταξύ των χωρών που συνορεύουν εδαφικά, η οδήγηση στα δεξιά επικράτησε στις περισσότερες χώρες μέχρι τις ημέρες μας.

Ως ισχυρές αυτοκρατορίες τόσο η Γαλλία όσο και το Ηνωμένο Βασίλειο «μετέφεραν» κάποιους από τους νόμους και τις συνήθεις τους και στις αποικίες τους. Χαρακτηριστικά παραδείγματα για τους Βρετανούς και την οδήγηση στη δεξιά μεριά ακόμη και σήμερα είναι η Ινδία, η Αυστραλία, η Νέα Ζηλανδία και η Κύπρος.

Η Ελλάδα λοιπόν επηρεάστηκε από τις εξελίξεις στην Ηπειρωτική Ευρώπη και με τις γειτονικές της χώρες να έχουν υιοθετήσει το ίδιο σύστημα επέλεξε και αυτή τα άλογα και οι άμαξες και έπειτα τα αυτοκίνητα να κινούνται στην δεξιά μεριά του δρόμου.

carandmotor.gr

 Θες να μαθαίνεις πρώτος τα νέα από το TrikalaVoice.gr;

  Κάνε λήψη από το App Store
  Διαθέσιμο στο Google Play
  Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
  Ακολούθησε μας στο Instagram
  Ακολούθησε μας στο Twitter

Διαβάστε επίσης